Het was groot nieuws dit weekend: Facebook heeft te maken met een teruglopend aantal gebruikers. Dat leidde vanzelfsprekend tot nieuwsartikelen met vlammende koppen als ‘Nederlanders stoppen massaal met Facebook’ en ‘Honderdduizenden Nederlanders verlaten Facebook’, die ik, ironisch genoeg, weer massaal op Facebook gedeeld zag worden.

 

Ok, wat is er aan de hand?

De cijfers van het jaarlijkse Nationale Social Media Onderzoek zijn weer binnen. Newcom Research doet jaarlijks onderzoek naar het gebruik van social media in Nederland. Dit jaar zijn de resultaten gebaseerd op de antwoorden van ruim 7.000 respondenten. Een mooie steekproef dus.

Dit is de meest opvallende afbeelding uit het onderzoek:

In een oogopslag is het volgende duidelijk: Facebook en Twitter verliezen duidelijk aantallen gebruikers, terwijl WhatsApp, Instagram en YouTube lekker doorgroeien.

Facebook valt in deze afbeelding natuurlijk het meest op. Het aantal gebruikers is dit jaar met 640.000 gedaald naar het nog altijd enorme aantal van 10,1 miljoen gebruikers.

 

Is dit erg voor marketeers?

Simpel antwoord: nee.

Als marketeer beweeg je altijd mee naar de plekken waar de aandacht van de consument zit. Dus nu ook. Daarom even voor de goede orde: waarschijnlijk is jouw doelgroep nog steeds actief op Facebook. Met 10,1 miljoen gebruikers opent nog steeds het overgrote deel van Nederland trouw het blauwe appje op de telefoon.

De afbeelding hierboven laat zien dat bijna in alle leeftijdsklassen het dagelijks gebruik van Facebook afneemt, maar buiten de tieners en de 80-plussers zien we ook nog steeds een enorm dagelijks gebruik. Dat bereik is nog steeds ongeëvenaard ten opzichte van andere mediumtypen. Dat stukje perspectief is belangrijk.

Daarnaast is het totaalbereik van geen enkel medium voor jou als marketeer van belang. Het enige dat relevant is, is het bereik in jouw doelgroep. Met deze aantallen gebruikers en de geweldige targettingmogelijkheden zul je nu en in de nabije toekomst op Facebook nog steeds jouw doelgroep heel specifiek en in massa kunnen bereiken.

 

Wat moeten we met deze ontwikkelingen?

Ik denk dat niemand schrikt van deze cijfers. Dat Facebook minder gebruikers heeft is nu nieuws omdat het onderzocht is, maar we zien al veel langer de trend dat Facebook minder en anders gebruikt wordt dan voorheen. Het afnemende gebruik wordt nu met name belicht vanuit het perspectief van privacy en data, maar gebruikers klagen al langer dat Facebook meer een nieuwskanaal is geworden. Bekijk je tijdlijn en zie dat er voornamelijk advertenties en vluchtige content van pagina’s voorbij komen. Vrienden delen steeds minder en dus is de functie van Facebook veranderd. Het is voor gebruikers een platform geworden dat ze steeds makkelijker kunnen missen. Nieuws kun je immers overal vinden, maar de content van en de connectie met je vrienden niet.

Als marketeer is het goed om naar deze ontwikkelingen te kijken. Facebook blijft vooralsnog een krachtig middel om tegen relatief lage kosten de juiste mensen te bereiken. En daar zou ik zeker niet mee ophouden op dit moment. Maar het is nooit verstandig om al je geld op 1 paard te wedden.

Je ziet dat Instagram en YouTube om uiteenlopende redenen groeien en dat LinkedIn al jarenlang stabiel is. Het is (bijna) nooit zo dat jouw doelgroep maar via 1 kanaal te bereiken is. Dus ga erop uit en probeer ze ook eens op andere plekken dan op Facebook te bereiken. En vergelijk deze resultaten continu. Test, learn and repeat. Dat vertelt je meer dan dit onderzoek.

De grafieken uit dit artikel zijn afkomstig van Newcom Research, Social media onderzoek 2019.

David Barens

David Barens

Ik ben de co-founder en Managing Director van The Social Club en houd me bezig met social strategie, de strategie van ons bedrijf en de dagelijkse leiding van het bureau.